Træning i fitnesscenter

5 enkle råd, der hjælper dig til at få mest muligt ud af træningen.

Når du går i fitnesscenter, har du som regel to muligheder: du kan træne individuelt med træningsmaskiner og vægte, eller du kan deltage i de mange forskellige slags holdtræning, der tilbydes. Næsten alle slags holdtræning kan anbefales, fordi du bliver guidet igennem af en instruktør og fordi det motiverende at træne sammen med andre.

Hvis du hellere vil træne på egen hånd med det almindelige træningsudstyr, så er her nogle gode råd, der kan hjælpe dig til en effektiv træning:

  • Varm op 5-15 minutter i en kredsløbsmaskine, inden du bruger styrkemaskinerne. Gerne romaskine eller cross-trainer, da de aktiverer musklerne i både ben og arme.
  • Når du laver styrkeøvelser, så lav det første sæt i en øvelse med moderat belastning, men de efterfølgende med så meget vægt at du efter 10-15 gentagelser er næsten udmattet i musklen.
  • Når du bruger styrkemaskinerne eller vægtene, så hold korte pauser mellem hvert sæt (max 1 minut).
  • Det er en god ide at veksle mellem to øvelser, således at mens du holder pause fra en øvelse, så gennemfører du en anden øvelse (det kræver selvfølgelig, at der er plads ved maskinerne). Det kan fx være 12 gentagelser i brystpres efterfulgt af 12 gentagelser i rygbænken, efterfulgt af 12 gentagelser i brystpres etc.

En god, effektiv træning i fitnesscenteret behøver ikke tage mere end 30-45 minutter. Du skal bare sørge for at træne effektiv den tid du er der.